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Roquentin nausea
Roquentin nausea












Reflecting on Sartre’s own first novel, Nausea (1938) (Sartre 1965), she says of its hero: ‘Roquentin is a Platonist by nature’ (Murdoch 1989, 45).

  • 5 The offending sentence is: ‘I was alone, but I walked like a band of soldiers descending on a town’ (.)ģ I will begin, though, with some input from Murdoch, whose Sartre: Romantic Rationalist (1953) (Murdoch 1989) strikes me as perhaps her most underappreciated work.
  • 2 But it is difficult to imagine a moral perfectionist like Murdoch, for whom the proper aim of ethics is to help us lead a better life, 3 finding much common ground with the celebrated crime writer-a somewhat nihilistic figure who, according to her biographer Andrew Wilson, ‘experienced a thrilling frisson when she encountered-at a safe distance, of course-amorality or violence’, and who ‘loathed organised religion and thought life was fundamentally meaningless’ (Wilson 2003, 224, 431).
  • 3 Murdoch 1970, 52: ‘In this respect moral philosophy has shared some aims with religio (.)ġ What motive, or what excuse, can there be for any comparative discussion of two such mutually alien minds as Iris Murdoch and Patricia Highsmith? True, they are almost exact contemporaries 1 and even seem to have been slightly acquainted through Murdoch’s friend Brigid Brophy.
  • 2 Thanks to Pamela Osborn for this information, which is based on correspondence held at the Iris Mur (.).
  • roquentin nausea

    Mais Murdoch ne se laisse pas séduire par « l’acte gratuit » transcendant : sa résistance active à cette idée va ensuite former sa philosophie mûre. Highsmith semble indiquer encore une espèce de « détachement moral ». La contemporaine de Murdoch, Patricia Highsmith - elle-même fortement influencée par la pensée existentialiste - médite sur ce thème dans son roman (polar) Strangers on a Train, où les principes de l’ordre et de la permanence se heurtent à la singularité psychopathologique d’un homme convaincu qu’il vaut mieux tuer que de « mourir comme des moutons ».

    roquentin nausea

    Pourtant, à côté de ce « platonisme calme », on découvre aussi un « platonisme fâché ».

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    Cet état pathologique de détachement répondrait peut-être à un simple changement d’attitude, ou on peut également en tirer un idéal éthique de détachement comme celui de la « décréation » de Simone Weil. « Roquentin est platoniste de nature », remarque Iris Murdoch à propos du héros de La nausée de Sartre, qui ne supporte pas la vulgaire contingence des choses existantes.














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